Nieuws uit de Bibliotheek

VoorleesExpress Almelo zoekt vrijwilligers

Bibliotheek Almelo is op zoek naar vrijwilligers voor de VoorleesExpress.

Er is vraag naar voorlezers en ook naar coördinatoren die de gezinnen en voorlezers ondersteunen. De VoorleesExpress is een project waarbij vrijwilligers het voorleesritueel introduceren bij gezinnen met kinderen van 4 t/m 8 jaar.

Ieder gezin wordt gekoppeld aan een voorlezer. Deze vrijwilliger leest gedurende een half jaar één uur per week voor, afwisselend in de bibliotheek en bij het gezin thuis. Op deze manier wordt het leesplezier vergroot en de taalontwikkeling van de kinderen gestimuleerd.

Bovendien krijgen de ouders handvatten om het voorlezen een vaste plek te geven in het gezin. De voorlezers worden ondersteund door de bibliotheek in onder andere interactief voorlezen.

VoorleesExpress Almelo is eind 2013 met vijf gezinnen van start gegaan.

Dit aantal is inmiddels in de loop der jaren naar ruim 30 per jaar uitgebreid. Bibliotheek Almelo is nu op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die 20 weken een uur per week willen voorlezen en naar coördinatoren die deze voorlezers begeleiden.

Ben je

• enthousiast
  • flexibel
  • digitaal vaardig