50 jaar arbeidsmigratie in Nederland: fototentoonstelling

Woensdag 21 maart t/m 26 april
In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw ontstond er in Nederland een groot gebrek aan arbeidskrachten. Nadat men eerst (gast)arbeiders uit landen als Italiƫ, Spanje, Joegoslaviƫ, Griekenland en Turkije had aangetrokken, kwam er eind jaren zestig een stroom van arbeiders uit Marokko op gang.

Zo gingen zij bij Fordfabriek, Schepenfabriek en in Almelo in de spinnerijen en weverijen werken. Zonder hen was de Nederlandse economie nooit zo sterk geworden als dat die nu is. De grote culturele verscheidenheid van het hedendaagse Nederland is in deze periode geworteld. De identiteit en stadscultuur van Almelo, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht zijn hierdoor gevormd met het arbeidsverleden. Dat zien we terug in hoe ze wonen, het familieleven, het taalgebruik en de sociaal-culturele diversiteit. In december 2022 telde gemeente Almelo 73.945 inwoners, waarvan 39,5% westers, 24,9% overig, 29,1% (Turkije) 6,4(overig niet westers).
Datum donderdag 21 maart 2024
Einddatum vrijdag 26 april 2024
Waar 4e verdieping
Voor wie Volwassenen (18+)