De toekomst van het Amazonewoud: lezing door Pitou van Dijck

Eind vorig jaar verscheen het boek “De toekomst van het Amazonewoud’ van Pitou van Dijck met kleurrijke illustraties van beeldend kunstenaar Saskia Pfaeltzer. Vanmiddag vertelt Van Dijck op niet mis te verstane wijze dat dit uitgestrekte gebied in Zuid-Amerika met zijn bossen, savannes en rivieren behouden moet worden.

Het is het grootste bos ter wereld en hij treedt in de voetsporen van ontdekkingsreizigers en avonturiers. Hij onderzoekt een scala aan concrete oplossingen om het tij in de Amazone te keren. Een belangrijk aspect is beter inzetten op het beschermen van het bos en beter handhaven van wetten door onder andere drones en satellietbeelden. Herbebossing is echt een laatste maatregel.

Pitou van Dijck was als econoom verbonden aan het CEDLA, het onderzoeksinstituut voor Latijns-Amerika aan de Universiteit van Amsterdam. Naast wetenschappelijke publicaties is dit zijn tweede boek over het Amazonegebied.

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Datum zaterdag 17 februari 2024