Rembrandt en tijdgenoten

Dinsdag 19, 26 september, 3 en 10 oktober 14.00 - 16.30 uur
Is er niet alles al over Rembrandt gezegd en geschreven? Het antwoord is nee, er valt namelijk nog zoveel te ontdekken en te beleven aan de werken van onze “eigen” Rembrandt van Rijn die niet voor niets één van de meest beroemde schilders ter wereld is.

Zijn werk werd afwisselend negatief beoordeeld of juist de hemel in geprezen. In deze cursus, gegeven door kunsthistorica Miranda Nieuwenhuis, gaan we dieper in op het diverse oeuvre van Rembrandt, en op de vraag wat zijn kunst zo speciaal maakt maar ook waarom hij “de eerste ketter van de schilderkunst “ genoemd werd. Er valt nog genoeg te ontdekken....

In vier lessen wordt aan de hand van vele beroemde (De Nachtwacht, Het Joods Bruidje, De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp en vele andere) maar ook minder bekende werken in het leven en werk van Rembrandt en tijdgenoten gedoken. Hierbij komen zowel zijn historische / mythologische werken, landschappen en de vele portretten/tronies en natuurlijk zelfportretten aan bod.

Aanmelden kan door een mail te sturen naar

Datum dinsdag 19 september 2023
Einddatum dinsdag 10 oktober 2023
Waar Theaterzaal de Evenaar